Skip to main content
Dominee Praat

Dominee Praat

By Robert-Jan van Amstel

Audiotheek van Robert-Jan van Amstel. Hier deel ik gesproken woord, gedachten, overdenkingen, een preek en andere zaken die mij aan het hart gaan. Christelijk geloof, seculiere en christelijke muziek en kunst hebben mijn warme belangstelling.
Reacties welkom op mijn podcast-site: podcast.amstel4.nl of via blog (@) amstel4.nl
Available on
Amazon Music Logo
Apple Podcasts Logo
Google Podcasts Logo
Spotify Logo
Currently playing episode

#1 Introductie op de podcast-serie.

Dominee PraatApr 04, 2020

00:00
04:37
#20 De doden (gedicht van Marieke Lucas Rijneveld uit 'Kalfsvlies')
Nov 19, 202112:37
#19 Kerst met Ernst & Bobbie

#19 Kerst met Ernst & Bobbie

Kerstballen lijmen nadat ze gevallen zijn? Het komieke duo Ernst en Bobbie zouden dat zo doen tijdens de kerst. Een probleem kan altijd opgelost  worden. Het komt altijd goed. Deze boodschap zingt en klinkt mee in alle filmpjes, sketches, speelfilms, liedjes en theaterprogramma’s voor kinderen tussen de vier en acht jaar oud.

In deze podcast hebben we met één van de twee, Bobbie, een geanimeerd  gesprek. Eigenlijk met de man die Bobbie handen, voeten, energie én  stem geeft: Gert-Jan van den Ende. Hoe vieren Ernst en Bobbie eigenlijk kerst? Daarover vertelt Gert-Jan in geuren en kleuren, mét de nodige humor en lach. Tegelijk een serieuze ondertoon te midden van alle grollen en  kerstballen: de gebrokenheid van het bestaan, de ontdekkingstocht in het  leven van kinderen en de levenskunst.

We spreken  met Gert-Jan ook over zijn persoonlijke geloof en over  zijn werk als vrijwilliger in de Prinses Julianakerk in Scheveningen  waar dit interview is opgenomen half november 2020.

Samen met collega ds Wim Scheltens heb ik deze podcast gemaakt. Ook  zal een artikel verschijnen in het kerst-themanummer van het blad Confessioneel Credo, december 2020.

Dec 15, 202035:00
#18 Geloof jij in die God?

#18 Geloof jij in die God?

Argumenten dat God niet bestaat, overtuigen mij niet; helaas beste  atheïsten. Trouwens, argumenten dat God wel bestaat kunnen mij ook niet  overtuigen; helaas beste medegelovigen. Het gaat om iets heel anders  waarom ik in God geloof. Ik ben dat op het spoor gekomen door de lezing  van Daniël 3 in de Bijbel, klik hier voor de tekst.
In het Bijbelboek Daniël speelt de naamgever van het boek in alle  hoofdstukken een rol, behalve het 3e hoofdstuk. Dan horen we van zijn  drie vrienden. Ze weigeren te knielen voor het nieuwste pronkstuk en  speeltje van koning Nebukadnessar. Daarop wordt hij zo kwaad, dat hij de  drie in een loeihete oven laat gooien. Wat schetst zijn verbazing: er  loopt een vierde 'persoon' in de vlammen.
De drie vrienden gaan er onveranderd in en onveranderd weer uit. Wat  brengt hen ertoe om zo te blijven vertrouwen op God? Waarom geven ze  zoveel gewicht aan God in hun leven? Waarom laten ze hun gevoelens en  hun levensweg door Hem bepalen? In deze podcast deel ik in mijn gedachten over dit bijzondere verhaal en  waarom ik in God geloof. In deze podcast heb ik de opname van een  kerkdienst geplaatst van zondag 9 augustus 2020 in de Alexanderkerk te  Rotterdam. Het is daags na de rampspoed in Beiroet.
Je  hoort een introductie op de Bijbellezing, de lezing zelf en direct  daaropvolgend de preek getiteld "Echt, geloof jij in die God?"
Veel luisterplezier gewenst,
Robert-Jan van Amstel (www.amstel4.nl)

Oct 07, 202025:24
#17 Hokjesdenken wordt ruimte vol geloof

#17 Hokjesdenken wordt ruimte vol geloof

Wat doe je als je bang bent te verliezen wat zo  belangrijk voor je is? Hoe houd jij grip op de dingen en/of op mensen  als je bedreigd wordt door andere machten en krachten? Koning Nebukadnessar van Babel krijgt een droom. Hij ziet een groot beeld  verpulverd worden door een steen.
Zijn rijk groeit en bloeit en hij regeert met vaste en sterke hand.  Alles zoals hij dat wil,  zit in het juiste hokje en vakje. Hij wordt bang om alles te verliezen.

Zijn dienaren die hooggeschoold zijn in wijsheid en sterrenkunde, kunnen  hem niet helpen. Uiteindelijk wordt de jongeman Daniël  met een zeer  goed reputatie op gebied van mystiek en wijsheid, geroepen door  Nebukadnessar. Daniël leert de machtige koning, en naar onze tijd  verplaatst, jou en mij om niet in hokjes te denken en te vertrouwen op  de levende God.

In deze podcast hoor je deel 2 van de prekenserie over het Bijbelboek  Daniël “Daniël trekt aan de Bel”. Thema van deze preek over Daniël 2 (klik hier voor de tekst) luidt: “Hokjesdenken  wordt ruimte vol geloof”.
Na  een korte introductie en de lezing van de tekst, speelt Matthijs  Breukhoven een improvisatie op het kerk. Daarna spreek ik mijn preek uit. Deze heb  ik gehouden tijdens de kerkdienst in de Alexanderkerk op zondag 2 augustus jongstleden.
Ik  spreek over een eigen jeugdzonde, over de betekenis van de droom van  Nebukadnessar en wat God ons geeft en leert in ons dagelijks leven.

Klik op onderstaand venster op het afspeelteken (zwart driehoekje  wijzend naar rechts). Je kunt trouwens overal luisteren: hier, of via  Spotify of Apple Podcasts of andere podcastplatforms.
Plaats van  luisteren: misschien in je bed, ben je onderweg, is het morgen en is het  stille tijd, wellicht zoek je troost en bemoediging… laat God Zijn werk  doen in je hart en ziel.

Robert-Jan van Amstel, 3 september 2020

Sep 03, 202028:03
#16 Goed doen is God doen

#16 Goed doen is God doen

In de Alexanderkerk waar ik dominee ben, houd ik een prekenserie over het Bijbelboek Daniël en diens hoofdpersoon met dezelfde naam. Dit Bijbelboek blijkt zeer actueel en verrassend te zijn ook voor nu en de huidige tijdgeest. Hoe kun je als christen, als gelovige leven te midden van een cultuur die zich steeds meer van God afwendt?

In dit eerste deel geef ik een korte intro op het Bijbelboek en lezen we Daniël 1. De lezing wordt gedaan door kerkelijk werker Annemieke Bosman. Daarna houd ik een toespraak / preek / verkondiging bij dit verhaal. Het thema van de dienst is "De Wortel van Drie".

God, als Wortel van alle leven, drie dingen: vriendschap, mensen op je weg en een missie. 

Deze podcast kan helpen bij Bijbelstudie, bezinning, een woord voor onderweg, bemoediging en lering en hopelijk je geloof in God doen ontdekken, vergroten en verdiepen.
Robert-Jan van Amstel, 31 augustus 2020.

Aug 31, 202023:17
#15 Droom of leven (deel 2 over Brodecks Bericht van Ph. Claudel)
Jun 19, 202006:30
#14 Geestelijke WC (deel 1 over Brodecks Bericht - Philip Claudel)
Jun 04, 202008:48
#13 Wat vieren we op Hemelvaartsdag?

#13 Wat vieren we op Hemelvaartsdag?

Hemelvaartsdag is een nationale feestdag.  Alleen: wat vieren we dan? Zeker, we denken aan Jezus’ Hemelvaart, dat  Hij wordt opgenomen in de hemel. Hij komt bij God thuis. Hij wordt gekroond tot Koning.. Zo kun je dat lezen o.a. lezen in de Bijbelboek Lucas en Handelingen, het eerste hoofdstuk.
Tsja, da’s alweer een tijd  geleden. Als we door het blauw van de huidige hemel heen gaan, komen we  terecht in de zwarte kosmos. Waar is Jezus dan gebleven? Wat is de  betekenis van Hemelvaart voor ons leven anno nu?
Daarover een paar  gedachten die ik graag met jullie wil delen als een moment van  bezinning.  Beluister de podcast en laat je verrassen..

Bezinningsvraag: hoe denk jij dat Jezus Christus als Koning regeert  in onze wereld? Of zijn er heel andere machten aan de gang die de kracht  van de hemel om de vaart op aarde erin te houden, tegenwerken of zelfs  verzwakken?

Robert-Jan van Amstel, 20 mei 2020

May 20, 202009:04
#12 Stress en genade

#12 Stress en genade

Misschien ben je er meer of minder bewust dat de  huidige tijd er één van stress is. Er staat een constante druk op ons  persoonlijk leven – de samenleving zoekt nieuwe wegen om op gang te  komen na weken van lockdown. Er is stress bij de mensen die hun baan  (dreigen te) verliezen, gemis aan inkomsten en werk, terwijl de  rekeningen binnenkomen die toch betaald moeten worden.
Stress van wel  of niet ziek worden door het corona-virus. Stress bij knappe knoppen  die zoeken naar een vaccin. Ik kan nog wel even doorgaan.
Welke stress ervaar je nu zelf in je leven?

In deze podcast deel ik een paar gedachten met je hoe je kunt omgaan  met stress en wat God ons aan rust en ontspanning kan geven. Luister  maar.
Ga naar https://podcast.amstel4.nl mocht je willen reageren.

May 13, 202006:42
#11 Kracht en vertrouwen (David & Goliath)

#11 Kracht en vertrouwen (David & Goliath)

Het verhaal over David die de reus Goliath verslaat, staat in het collectief geheugen gegrift. Nog steeds kom ik de  beeldspraak tegen in de media. Onlangs nog las ik over het coronavirus  dat als een David het kapitalisme, Goliath, een dreun geeft. Of dat het  goed zoeken is naar de ‘David’, het vaccin, om de ‘Goliath’,  het  Covid-19-virus te verslaan.

Het Bijbelverhaal uit 1 Samuël 17 (klik hier)  kun je op allerlei manieren lezen. Afgelopen zondag, 3 mei 2020, heeft  één van de mensen van de Kinderkerk (kindernevendienst) in de Alexanderkerk, Herma Swager, tijdens de kerkdienst het verhaal naverteld voor  kinderen. Ook haar korte toepassing speciaal sprak aan, eigenlijk iedereen (en mij ook).

In deze podcast laat ik, met toestemming, graag het moment horen dat Herma Swager vertelt over de reus en de kleine jongen.

Bezinningsvragen: het woord vertrouwen roept van alles op. Wie  vertrouw je? Kun je ook op God vertrouwen ook in deze ingewikkelde en  moeizame corona-tijd?

Robert-Jan van Amstel, 6 mei 2020 (podcast.amstel4.nl)

May 06, 202007:53
#10 Poppetje in mijn ogen

#10 Poppetje in mijn ogen

Wanneer je met iemand in gesprek bent en je  kijkt goed, dan zie je jezelf terug in de ogen van de ander. Altijd  bijzonder om dat te zien. In Psalm 17 bidt David tot God: “Behoed mij  als de appel van uw oog”. Dus blijkbaar ziet David zichzelf weerspiegelt  in het oogvocht van God. Zou God weerspiegelt kunnen worden in jouw  ogen?

In deze podcast mijmer ik daarover door. Graag geef ik je een paar  gedachten mee, terwijl nu thuis bent of onderweg. Of je hebt nu stille  tijd. Of je sluit je dag voor je gaat slapen. Kun je jezelf zien als  poppetje in Gods ogen?
Deze podcast en andere zijn ook te beluisteren op https://podcast.amstel4.nl

Detailfoto heb ik uit een foto van Luke Braswell via unsplash.com


May 03, 202008:20
#9 Interview met Annemieke Bosman

#9 Interview met Annemieke Bosman

Sinds april 2020 heb ik een collega in de Alexanderkerk: Annemieke Bosman-Mohrmann. Ze heeft het pastoraat van gemeenteleden die 75 jaar en ouder zijn, onder haar hoede. Wie is zij  en wat is motivatie om dit werk in de kerk te doen? In deze podcast een nadere kennismaking met haar. Zie voor meer info: https://podcast.amstel4.nl/2020/04/26/9-interview-met-annemieke-bosman/

Veel luisterplezier!

Apr 26, 202020:21
#8 Jezus verschijnt steeds opnieuw (Christian Wiman)

#8 Jezus verschijnt steeds opnieuw (Christian Wiman)

Op dit moment lees ik het boekje “Mijn heldere afgrond” van Christian Wiman (klik hier voor meer info; koop het boekje bij je lokale boekhandel in deze tijd van de corona-crisis, zoals bij Donner Rotterdam). Wiman is een modern gelovige en ‘dus’ een zoeker. En zoekers kunnen goede gidsen zijn. Wiman is daar één van.
Ik  lees een fragment uit zijn boek waar ik bijzonder door geraakt ben:  Jezus verschijnt steeds weer opnieuw. Iedere eeuw, ieder mensenleven,  iedere ervaring heeft een eigen Jezus zonder dat Hij daaraan voorgoed  vastgeklonken zit. Hij verschijnt én kan weer zo verdwijnen.

Zo zet dichter Wiman mij aan het denken waar Jezus Christus is verschenen of kan verschijnen in het leven van alledag, in mijn eigen leven.

Robert-Jan van Amstel, 22 april 2020 (ten tijde van de corona-crisis)

Apr 22, 202004:10
#7 Geen poespas in de kerkdienst

#7 Geen poespas in de kerkdienst

Kan de kerkdienst niet gelijk beginnen met een  preek? Waarom eerst al die poespas? Als dominee krijg ik regelmatig  opmerkingen over de kerkdienst: te lang, te kort, te diep, te  oppervlakkig, te veel dit, te weinig dat etc. De opmerking een aantal  jaren geleden over het afschaffen van de poespas en direct de preek  uitspreken aan het begin van de kerkdienst, heeft mij nog het meest  bezig gehouden.
Ik vertel in deze podcast waarom ik niet gelijk met  de preek of toespraak begin. Want ik heb, net als jij, het nodig om te  landen… Een hart dat vol zit, laat zich namelijk niet zomaar bijvullen.
Luister maar.
Robert-Jan van Amstel, 16 april 2020

Reageer op https://podcast.amstel4.nl

Apr 16, 202009:26
#6 Een paasmop

#6 Een paasmop

Vandaag, eerste paasdag, vind ik het aardig om een mop te vertellen over een papegaai. De traditie van de Risus Paschalis (de  Paaslach) is wijdverbreid geweest in de Christelijke Kerk ten tijde van de  Middeleeuwen. De priester vertelt na de vastentijd van 40 dagen voor  Pasen een mop om de mensen aan het lachen te maken. Want lachen is én gezond én brengt energie.
Omdat de  priester steeds schuinere moppen ging vertellen, heeft de bisschop in de  loop van de Middeleeuwen het gebruik van de Risus Paschalis verboden.

Mooie Paasdagen gewenst.
Robert-Jan van Amstel, 12 april 2020
(www.podcast.amstel4.nl)

Apr 12, 202005:17
#5 Voor je gaat slapen (een avondgebed)

#5 Voor je gaat slapen (een avondgebed)

Ik spreek een gebed uit om je te helpen bidden voor je gaat slapen of om de dag te beëindigen voordat de nacht komt.
God geeft het zijn beminden in de slaap (Psalm 127, vers 5 slot)

Robert-Jan van Amstel, Stille Zaterdag 11 april 2020

Apr 11, 202001:48
#4 Licht dat ons aanstoot in de morgen
Apr 09, 202010:48
#3 De Spaarpot van God

#3 De Spaarpot van God

Psalm 91 is een veelgelezen en geliefde Psalm. Het lied zit vol troost,  bemoediging, zelfs een glimlach van God. God spaart jou, dat jij blijft  staan als anderen vallen. Dat is genade, als de spaarpot van God. Maar:  hoe is het als jij valt en de anderen blijven staan?
Naast Psalm 91 (
klik hier voor de tekst) lees ik Filippenzen 2, vers 5 t/m 11, de Christushymne van de apostel Paulus (klik hier).  Hierin hoor ik dat Jezus valt terwijl anderen blijven staan. Hij werd  vernederd om uiteindelijk verhoogd worden. Er is toekomst bij God ook nu  we midden in de ingrijpende corona-crisis zitten.

Reacties op deze podcast kun je geven op mijn podcast-website, klik hier

Apr 08, 202007:39
#2 Nood leert bidden

#2 Nood leert bidden

Er wordt veel gebeden op dit moment, nu de coronacrisis zich zo invreet in onze samenleving. Geliefden worden ziek en/of overlijden. Er zijn zorgen over familieleden, over de eigen zaak, over het werk, over de toekomst. Wat kun je nog bidden als het bidden je niet meer lukt?
In deze podcast deel ik graag een paar gedachten: de Geest van God brengt alles bij God (Romeinen 8, vers 26). Zelfs je woordloze gebed, zelfs je zucht.

Apr 06, 202005:34
#1 Introductie op de podcast-serie.

#1 Introductie op de podcast-serie.

Via mijn website podcast.amstel4.nl en de podcastdiensten wil ik mensen bereiken die zoeken naar zin, christelijk geloof, een gebed, een preek of overdenking. Deze podcast is de aftrap.
Apr 04, 202004:37