Skip to main content
SDOK | De Stem - Verhalen van vervolgde christenen

SDOK | De Stem - Verhalen van vervolgde christenen

By SDOK
In deze tweewekelijkse podcast hoor je unieke, bemoedigende en inspirerende verhalen van vervolgde christenen. SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom brengt de verhalen dichtbij, samen met diverse gasten.
Listen on
Where to listen
Breaker Logo

Breaker

Google Podcasts Logo

Google Podcasts

Overcast Logo

Overcast

Pocket Casts Logo

Pocket Casts

RadioPublic Logo

RadioPublic

Spotify Logo

Spotify

Currently playing episode

#10 Vervolgde christenen leerden Emma de Vries vrede te ervaren in moeilijke omstandigheden.

SDOK | De Stem - Verhalen van vervolgde christenen

1x
#14 Hoe volgens ds. Paul Visser vervolgde christenen ons leren om vrijmoedig te getuigen.
Het tweede deel van een tweeluik met ds. Paul Visser. Jarenlang was hij in Amsterdam werkzaam als voorganger, onder andere als pionier predikant in de Jordaan. In deze aflevering vertelt hij over de ontmoeting met een Iraanse vrouw die ons kan leren om vrijmoedig te getuigen. Ook deelt ds. Visser zijn eigen ervaringen over het ter sprake brengen van het evangelie in een seculiere context.
32:47
November 26, 2020
#13 Hoe volgens ds. Paul Visser vervolgde christenen ons leren geestelijk weerbaar te zijn.
Het eerste deel van een tweeluik met ds. Paul Visser. Jarenlang was hij in Amsterdam werkzaam als voorganger, onder andere als pionier predikant in de Jordaan. De afgelopen jaren maakte ds. Visser kennis met vervolgde christenen in Turkije en India. In deze podcastaflevering legt de predikant uit op wat voor manier vervolgde christenen ons uitdagen om geestelijk weerbaar te zijn in onze eigen Nederlandse context. Hoe kunnen we volharden in het geloof in een postmoderne cultuur waarin ook veel christenen zich laten meeslepen door twijfels over God?
32:14
November 12, 2020
#12 Vervolgde christenen intensiveerden gebedsleven Kees van der Staaij
In deze podcast een persoonlijk gesprek met SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij. In zijn werk als politicus spreekt hij regelmatig met vervolgde christenen, onder andere tijdens werkreizen. Zo reisde Van der Staaij samen met SDOK naar Nigeria, waar hij aan een massagraf stond van christenen die recent vermoord waren door moslimmilitanten. In deze podcast vertelt van der Staaij wat de  ontmoetingen met vervolgde christenen hem geleerd hebben over het belang van gebed en een afhankelijk leven van God.
36:50
October 29, 2020
#11 Nederlands echtpaar uit Rotterdam met de dood bedreigd vanwege de verkondiging van het evangelie.
In deze podcast een gesprek met het Nederlands-Koerdisch echtpaar Wesselien en Faraidoun Fouad uit Rotterdam. Al ruim twintig jaar verkondigen ze het evangelie onder Koerdische moslims. Ze krijgen hierdoor met ernstige bedreigingen te maken. “Er werd een keer een kogel door de ruit geschoten. Ook werden er een keer op een  nacht stenen door de ruit gegooid” vertelt Faraidoun. In dit gesprek vertellen ze hoe ze met deze bedreigingen omgaan. Ook geven ze praktische handvatten over hoe je als christen vrijmoedig kunt leren om te getuigen van je geloof.
35:45
October 15, 2020
#10 Vervolgde christenen leerden Emma de Vries vrede te ervaren in moeilijke omstandigheden.
Al vele jaren werkt Emma de Vries bij SDOK. Wereldwijd bezoekt ze vervolgde christenen en bekijkt welke hulp er verleend kan worden. In deze podcast vertelt ze over de situatie van christenen in Vietnam. Een ontmoeting met een Vietnamees voorgangersechtpaar maakte veel indruk op haar. Voorganger Chinh zat zeven jaar gevangen. Na zijn vrijlating bleek het voor de predikant, maar ook voor zijn vrouw niet eenvoudig om de draad van het leven weer op te pakken. In de podcast vertelt Emma de vries ook over de impact die ontmoetingen met vervolgde christenen op haar hebben. “Ik heb van hen geleerd dat je vrede in je hart kunt ervaren, hoe moeilijk je omstandigheden ook zijn.”
26:31
October 1, 2020
#9 Piet Vergunst over de lessen die hij leerde van vervolgde christenen
In deze podcast is Piet Vergunst te gast, secretaris van de Gereformeerde Bond. Samen met SDOK reisde hij naar Nigeria. Hij sprak daar met ds. John Alidoro, een dominee die zijn vrouw en vier van zijn zeven kinderen verloor bij een aanval door islamitische Fulaniherders. Daarbovenop kwamen ook meer dan zestig van zijn gemeenteleden om het leven. Hoe kun je dan verder leven? “De ontmoeting met ds. Alidoro heeft grote indruk op me gemaakt.”, vertelt Vergunst.  “Zijn verhaal, maar ook het verhaal van andere vervolgde christenen leren mij hoe je ondanks alle verdriet die je meemaakt toch vreugde in God kunt ervaren.”
26:03
September 17, 2020
#8 Hoe Pakistaanse voorganger het leven van Nederlandse predikantsvrouw verandert
In deze podcast spreekt Gertruud de Koeijer over haar ontmoeting met een Pakistaans voorgangersechtpaar. Gertruud is zelf de vrouw van een predikant en ontmoette in Pakistan een voorganger die constant op de vlucht is voor moslimextremisten die hem willen vermoorden. Ook sprak ze met de vrouw van de Pakistaanse dominee die altijd onder grote druk moet leven. “Je kunt als predikant of predikantsvrouw in Nederland verburgerlijkt raken. Mij raakt de enorme drive van de Pakistaanse voorganger en zijn vrouw om zielen te winnen voor Jezus.”
22:21
September 3, 2020
#7 Indiase dominee blijft evangeliseren ondanks vervolging
In deze podcast is Steven Middelkoop te gast. Hij is aankomend predikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk en ook SDOK-ambassadeur. We praten over een reis die hij maakte naar India. Tijdens die reis ontmoette hij een Indiase dominee die in zijn eigen kerk werd ontvoerd tijdens  een zondagse dienst. Door een wonder kwam hij weer vrij. Ondanks alle gevaren gaat hij door met het verkondigen van het evangelie. Wat kunnen wij leren van deze passie voor het evangelie?
24:55
August 20, 2020
#6 Helen Berhane zingt in Eritrese zeecontainer ondanks martelingen
Dit keer is SDOK-ambassadeur Maartje Kok te gast. We praten over het indrukwekkende verhaal van de Eritrese gospelzangeres Helen Berhane. Twee en een half jaar verbleef ze in een zeecontainer vanwege haar christelijk getuigenis. Wat leert haar verhaal ons over volharden in geloof?
22:17
August 6, 2020
#5 Hoe een christenhater vervolgde christen werd
In deze podcast bespreken we het verhaal van pastor Paul, een Indiase voorganger die voor zijn bekering tot het christendom een fanatieke hindoe was. In deze tijd mishandelt hij christenen. Maar dit verandert als God in zijn leven ingrijpt.
24:29
July 23, 2020
#4 - Petr zat in de cel met IS-strijders
In deze podcast maak je kennis met Petr Jasek.  Deze  Tsjech zat veertien maanden gevangen.  Hij deelde de cel met IS-strijders die hem martelden vanwege zijn christen-zijn. Een van zijn celgenoten is de persoonlijke bodyguard geweest van Osama Bin Laden. Een verhaal waarin het kwaad in de ogen wordt gekeken, maar ook een verhaal dat getuigt van de kracht van Gods aanwezigheid te midden van de duisternis. 
24:08
July 10, 2020
#3 Hoe Noord-Koreaanse zuster Jezus leerde kennen
In deze podcast het indrukwekkende verhaal van een Noord-Koreaanse vrouw. Ze ontvluchtte het Stalinistische land op zoek naar werk en een beter leven in China. Ze komt echter in de handen van mensensmokkelaars terecht en wordt verkocht aan een Chinese man. Ze vlucht weg en komt uiteindelijk in contact met een kleine Chinese huiskerk. Hier leert ze Jezus kennen, maar vervolgens volgt er nog een donkere periode als ze opnieuw in handen komt van de Noord-Koreaanse autoriteiten.
24:01
June 26, 2020
#2 - Ex-moslima Mira is continu op de vlucht
“Ik zit ondergedoken. Volgens mijn familie moet ik dood.” In deze aflevering ontmoet je Mira, een christen uit het Midden-Oosten. Sinds haar bekering probeert haar familie haar op te sporen. Ontdek haar verhaal en waarom ze, ondanks alle tegenstand, blijft volharden. 
19:42
June 12, 2020
#1 - Hannelie Groenewald verloor haar gezin in Afghanistan
In deze eerste editie van Podcast De Stem ontmoet je Hannelie Groenewald. Zij leefde jarenlang met haar gezin in Afghanistan. Daar werden haar man en kinderen vermoord door de Taliban. Een verhaal van lijden maar ook van geloof en trouw. 
20:20
May 29, 2020