Skip to main content
Wimtalk

Wimtalk

By Wim Hoogendijk

Gedachten, interviews en studies rondom godsbeelden, geloof, ongeloof, spiritualiteit, universalisme, christendom, en Bijbel.
Deze podcast is een productie van de stichting In Perspectief.

Available on
Apple Podcasts Logo
Castbox Logo
Google Podcasts Logo
Overcast Logo
Pocket Casts Logo
PodBean Logo
RadioPublic Logo
Spotify Logo
Currently playing episode

Want alzo lief

WimtalkSep 22, 2019

00:00
01:03:56
Worden wie je bent, wat is een mens?

Worden wie je bent, wat is een mens?

Misschien wel een van de belangrijkste vragen: “Wat is een mens eigenlijk?” Een individu? Een klomp cellen? De uitvoering van je brein? Een knooppunt van relaties?Bedacht, of spontaan ontstaan?Ben je eigenlijk vanaf je begin al ‘mens’, of word je langzaam steeds meer ‘mens’?Kun je mens zijn in je eentje, of heb je daar anderen bij nodig? Allemaal vragen die in deze podcast langs komen. Een gesprek tussen Peter en Wim Hoogendijk. Live opgenomen met een mooie groep mensen, ergens in Soest.

 


Mar 13, 202401:01:40
Vragen aan God: Pluk de dag of memento mori?

Vragen aan God: Pluk de dag of memento mori?

In deze serie behandelen we echte vragen van leerlingen aan God. De vragen zitten in een grote pot. Aan het begin van de podcast trekken we een vraag. Voor ons zijn de vragen ook een verrassing.

"Pluk de dag of memento mori?

Is er schoonheid in het leven of in de dood? Tijdens de middeleeuwen leefden de christenen voor een goed leven na de dood, maar tijdens de renaissance begonnen de mensen het leven te koesteren. Hoe denkt God hierover?"


Feb 20, 202442:20
Verlangen en het recht van de underdog, over identiteit...

Verlangen en het recht van de underdog, over identiteit...

In deze lezing bij de Keistadkerk in Amersfoort spreek ik over identiteit. Over wat is de kern van bewustzijn. Wat vormt je ‘zelf’. In hoeverre ben je een onafhankelijk individu?

Wat voor licht werpt hier het Joods-christelijke denken op? Hierbij spelen de eerste hoofdstukken van het oude boek Genesis een sleutelrol.

(gehouden op 28 januari 2024)

Feb 05, 202446:12
Vragen aan God: Kan God een vrouw zijn of is het een man?

Vragen aan God: Kan God een vrouw zijn of is het een man?

In deze nieuwe serie behandelen we echte vragen van leerlingen aan God. De vragen zitten in een grote pot. Aan het begin van de podcast trekken we een vraag. Voor ons zijn de vragen ook een verrassing. In deze podcast een gesprek over de bovenstaande prikkelende vraag.

Benieuwd of je met onze gedachtespinsels wat uit de voeten kan.


Jan 15, 202429:34
Jacob en Esau en het geheim van de wereldgeschiedenis

Jacob en Esau en het geheim van de wereldgeschiedenis

Jacob en Eau, twee broers, een familiegeschiedenis. Maar in de Joodse traditie ook de geschiedenis van Israël en de volken. De cultuurfilosoof/theoloog dr. F. de Graaff noemt het zelfs: “het geheim van de wereldgeschiedenis”.

In deze lezing duik ik in het verhaal van de geboorte van de twee broers en de relatie tussen beiden in de loop van hun leven.

De lezing is gehouden op zaterdag 18 november 2023 in de messiaanse gemeenschap Mayaan Yeshua in Drachten.

Je zult merken dat de actualiteit van het huidige conflict in het Midden-Oosten door mijn verhaal heen loopt.

PS. De lezing begint na 53 seconden instrumentale muziek.

Nov 20, 202350:57
Beelden van Jezus

Beelden van Jezus

Zaterdag 14 oktober waren Peter en Wim te gast in Oldekerk (Groningen). In de deel van een grote boerderij. Het was het decor van een live-podcast met gasten.

Het onderwerp was ‘beelden van Jezus’. Of ‘Jezus van buiten naar binnen’. De figuur Jezus blijft iedereen boeien. Hij laat zich niet in een hokje stoppen, zelfs niet in een religieus hokje.

Wat was zijn achtergrond? Hoe zag hij eruit? Waar kwam hij vandaag? Hoe is hij opgegroeid? Hoe was de historische setting van het Israël van de eerste eeuw, onder de Romeinse bezetting?

Wat was zijn missie? Is het gelukt? Wat vonden zijn volgelingen van hem? Wat voor beelden zijn er in de loop van de geschiedenis ontstaan over wie hij was/is?

Wat beelden die langskomen, voor de fijnproevers: ‘verzoening door voldoening’, ‘Christus-viktor’, ‘verzoening zonder voldoening’. Zoals je van ons gewend bent proberen we je te prikkelen hier vooral ook zelf over na te denken.

Na ons gesprek was er gelegenheid tot het stellen van vragen. De laatste drie kwartier van deze podcast is een weergave van de vragen. Deze vragen gaan, zoals dat gaat met vragen allerlei kanten op.

We wensen je veel luisterplezier met deze podcast.

 

 

Oct 16, 202302:30:29
De steniging van de ongehoorzame zoon...

De steniging van de ongehoorzame zoon...

In Deuteronomium 21 worden ouders opgeroepen hun ongehoorzame zoon naar de stadspoort te brengen. En let op, hij is niet alleen ongehoorzaam, maar hij jaagt ook het geld van zijn ouders erdoor en tot overmaat van ramp drinkt hij veel alcohol.

De remedie: ‘alle mannen van de stad moeten de zoon met stenen doodgooien’ (Deut. 21: 18-21).

Hoor je deze uitspraak wel eens: ‘Maar het staat wel in de bijbel...’.

Dit is zo’n tekst. Over deze tekst en andere ‘gruwelijke’ teksten in de bijbel ging mijn lezing in Drachten op 26 augustus jongstleden.

Deze podcast is een weergave van de lezing.

Via spotify kun je in de comments laten weten wat je ervan vindt.

Sep 10, 202342:21
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 19): Transformatie en contemplatie

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 19): Transformatie en contemplatie

Het westerse christendom is in de loop van de geschiedenis in de ban geraakt van rationalisme en dualistisch denken. We hebben ons zo druk gemaakt over meningsverschillen dat we steeds verder van huis zijn geraakt. Om in onze vorm van christendom ons gelijk te halen hebben we andersdenkenden vervolgd en het licht in de ogen niet gegund.

Het is tijd voor een nieuwe nederigheid en een andere manier van denken. Rohr heeft het over contemplatie en non-dualisme. Wat bedoelt hij daarmee?

Bij dualisme heb je altijd een conflict. Je hebt gelijk of je hebt ongelijk. Er is geen derde weg. De winnaars bepalen de waarheid/dogma’s. Je raakt hoe dan ook veel waardevolle informatie/waarden kwijt in dit gevecht. Bij contemplatie kijk je naar de grotere eenheid achter de verschillen. Dit vergt een andere manier van denken, niet in tegenstellingen maar in eenheid. Dit bedoelt Rohr met ‘non-dualistisch’.

Als je nu eens een poging waagt om op deze manier het christendom/de bijbel eens met nieuwe contemplatieve/non-dualistische ogen te lezen, wat kan dat voor moois opleveren?!

Dit hoofdstuk is het laatste inhoudelijke hoofdstuk van het boek van Richard Rohr, the universal Christ. Voor ons het einde van een lange plezierige reis door het denken van Richard Rohr. Het heeft ons niet onberoerd gelaten.

Veel luisterplezier met deze laatste aflevering!

 

Aug 24, 202301:12:39
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 18): Twee getuigen van Jezus en Christus

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 18): Twee getuigen van Jezus en Christus

Als mens heb je het nodig je geliefd en gekend te weten. Dit is leven op microniveau. Het helpt je om ’s ochtends weer je bed uit te komen en het leven met vertrouwen tegemoet te zien. Richard Rohr koppelt dit aan de persoon Jezus. Dit lijkt een grote stap. Maar toch ook weer niet. Stel je voor dat het Goddelijke zich bekend zou willen maken aan een mens. Een mens die hetzelfde meemaakt als jij. Die kan lachen, huilen, ziek kan zijn en uiteindelijk ook doodgaat. Dit is het beeld wat de bijbel schetst van Jezus. In dit hoofdstuk koppelt Rohr dit beeld van het Goddelijke aan Maria, de moeder van Jezus. Zij heeft een intense band met Jezus. Zo heb je als mens Jezus nodig om het Goddelijke persoonlijk te kunnen maken. Om een soort van relatie ermee te hebben.

Daarnaast is er het risico dat het wel erg kneuterig gaat worden. Als mens heb je het ook nodig om je onderdeel te voelen van een groter verhaal. Zonder deze verbondenheid dwaal je rond in je eigen microkosmos en vraag je je af: “Is dit nu alles, alles wat er is?” (om de band Doe Maar te citeren). Richard Rohr koppelt dit aan ‘de Christus’. Het grote verhaal in de bijbel is het Goddelijke dat alles schept en de Goddelijke energie die op de een of andere manier in alles aanwezig is. Je zou het Logos kunnen noemen of ‘de Christus’, het is de levenskracht, het grote verhaal. Door je hiermee te verbinden word je onderdeel van iets wat je leven in een zinvol verband zet. Dit beeld van het Goddelijke zie je duidelijk naar voren komen bij Paulus. In zijn brieven heeft hij het niet zoveel over Jezus, maar over ‘de Christus’. Een mooie, onbegrijpelijke uitspraak over ‘de Christus’ is bijvoorbeeld: ‘In Hem leven en bewegen wij’. Of ‘Alles is uit Hem en door Hem en tot Hem’. Dit klinkt als een heeeel groot verhaal, wat de totale kosmos omvat. Een verhaal om in thuis te komen.

Peter en Wim praten je bij over hoofdstuk 15: “De twee getuigen van Jezus en Christus”, Maria en Paulus die de twee verschijningsvormen van het Goddelijke in hun woorden en leven laten zien.

Jul 09, 202301:39:56
Godsbeelden

Godsbeelden

Op 3 juni waren we, Peter en Wim, te gast in Oldekerk (Groningen) op een prachtige boerderij. Ruim 45 mensen waren hier op een bijzondere ontmoetingsdag.

Het thema van de dag was: Godsbeelden. 

Tijdens de ochtend/middag kun hebben we hier een podcast opgenomen over het thema: Godsbeelden. Wat is je beeld van God? En wat voor invloed heeft dat beeld op hoe je kijkt naar jezelf, naar andere mensen, naar de toekomst?

Iemand zei eens: Eerst vorm je voor jezelf een beeld van God, daarna vormt dat beeld jou...

Het eerste stuk van de podcast zaten we binnen in de ‘deel’, het tweede deel van de podcast buiten in de zon. Je zult merken dat je plotseling de vogels hoort fluiten en af en toe een tractor langs hoort rijden.

Veel luisterplezier!

 

Jun 04, 202301:24:23
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 17): En de hel dan? (De opstandingsreis deel 2)

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 17): En de hel dan? (De opstandingsreis deel 2)

En de hel dan?

Een van onze grootste blokkades voor deze gezondere kijk op het kruis en de opstanding is het hardnekkige idee dat God een soort Opperstraffer is, een boze godheid die zondaars naar een plek van eeuwige kwelling en marteling stuurt, in plaats van degene die het leven zelf is.

Velen hebben het beeld van God als Beul meegekregen toen ze nog jong en beïnvloedbare kinderen waren. Dit beeld is regelmatig de reden dat mensen het christelijk geloof vaarwel zeggen. Het hangt als een donkere wolk boven de christenheid.

Maar wat zegt de bijbel hier nu precies over?  

Genoeg om over te praten dus. Peter en Wim nemen je mee in hun gesprek over deze prangende vraag.

Jun 01, 202301:03:05
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 16): De opstandingsreis (deel 1)

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 16): De opstandingsreis (deel 1)

In dit hoofdstuk praten we met elkaar over opstanding. Best wel een lastig onderwerp. Gaat het over een éénmalig uniek gebeuren, of is het veel breder en bevindt het concept zich in het hart van het universum? Wat heeft moderne wetenschap te zeggen over opstanding?

Opstanding gaat over leven. Net zoals lijden iets is wat je niet alleen kunt dragen kun je ook heel moeilijk in je eentje leven, ook daar heb je elkaar voor nodig.

Het klinkt wel wat ongelofelijk, mythisch bijna, hoe ging dat dan in zijn werk die opstanding van Jezus? Wat heeft opstanding te maken met echt goed nieuws? Wat heeft het te maken met de werkelijkheid van iedere dag? Heeft het iets te zeggen over de toekomst?

Zoals je wel merkt heel veel verschillende vragen waaromheen ons gesprek zich afspeelt.

Ik wens je veel luisterplezier. Voel je vrij in spotify commentaar te leveren. Kan ook via de mail: info@inperspectief.com

 PS. Halverwege het hoofdstuk begint Rohr te praten over een grote blokkade als het gaat over opstanding en toekomst, de hel. Hij noemt deze uitgebreide perikoop: “En de hel dan?” We hebben ervoor gekozen hiervoor een voorlopige punt te zetten. In de volgende podcast gaan we hier uitgebreid op in.....

 

In dit hoofdstuk praten we met elkaar over opstanding. Best wel een lastig onderwerp. Gaat het over een éénmalig uniek gebeuren, of is het veel breder en bevindt het concept zich in het hart van het universum? Wat heeft moderne wetenschap te zeggen over opstanding?

Opstanding gaat over leven. Net zoals lijden iets is wat je niet alleen kunt dragen kun je ook heel moeilijk in je eentje leven, ook daar heb je elkaar voor nodig.

Het klinkt wel wat ongelofelijk mythisch bijna, hoe ging dat dan in zijn werk die opstanding van Jezus? Wat heeft opstanding te maken met echt goed nieuws? Wat heeft het te maken met de werkelijkheid van iedere dag? Heeft het iets te zeggen over de toekomst?

Zoals je wel merkt heel veel verschillende vragen waaromheen ons gesprek zich afspeelt.

Ik wens je veel luisterplezier. Laat je commentaar vooral weten.

 

PS. Halverwege het hoofdstuk begint Rohr te praten over een grote blokkade als het gaat over opstanding en toekomst, de hel. Hij noemt deze uitgebreide perikoop: “En de hel dan?”

We hebben ervoor gekozen hiervoor een voorlopige punt te zetten. In de volgende podcast gaan we hier uitgebreid op in.....

Apr 26, 202301:12:16
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 15): Je kunt het niet alleen.

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 15): Je kunt het niet alleen.

Je kunt het niet alleen

In dit hoofdstuk spreekt Richard Rohr over lijden. Hij heeft het over persoonlijk lijden. En hoe dit lijden je volledig van je stuk kan brengen. Zelfs op zo’n manier dat je het leven als oneerlijk gaat zien en nergens meer enige betekenis in kan ontdekken.

Rohr verbindt dit ‘kleine’ persoonlijke lijden aan een universeel lijden. Hij noemt het ‘het grote verdriet’, of ‘het verdriet van God’.

In het tweede deel van dit hoofdstuk plaatst Rohr het individu tegenover het collectief.

Door het christelijk geloof individualistisch te maken hebben we het van zijn kracht berooft.

Jezus bad: ‘dat zij allen een zijn’. Het gaat om één lichaam. De Bijbel spreekt over een verbond. Een verbond met Noach, Abraham, Israël. Je kunt het niet alleen!

Dit zijn zo maar wat gedachten uit dit hoofdstuk.

Je begrijpt het al, genoeg om over door te praten. En dat is precies wat we hebben gedaan.

Veel luisterplezier!

Mar 05, 202301:07:47
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 14): Waarom is Jezus gestorven? (deel 2: waarom wel...)

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 14): Waarom is Jezus gestorven? (deel 2: waarom wel...)

In deel 1 ging het vooral over waarom Jezus niet gestorven is. Niet als een mensenoffer om een boze god tevreden te stellen bijvoorbeeld. In deze aflevering gaat het over de vraag, maar als het nu geen offer was van genoegdoening, of geen soort plaatsvervanging voor onze zonden, waarom is Jezus dan wel gestorven?

We gaan het onder andere hebben over de aard van onze werkelijkheid, over solidariteit en totale liefde. Daarnaast gaan we uitgebreid in op het denken van René Girard, met zijn zondebok principe.

Ik wens je wederom veel luisterplezier.

Jan 05, 202301:03:47
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 13): Waarom is Jezus gestorven? (deel 1: vooral waarom niet...)

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 13): Waarom is Jezus gestorven? (deel 1: vooral waarom niet...)

In deze podcast gaan we uitgebreid in op een de vraag die in het christendom erg belangrijk is geworden: waarom is Jezus gestorven? Dat hij is gestorven is niet meer dan logisch. Hij was tenslotte als gewoon mens geboren, dus sterfelijk. Maar hij is op een ongewone manier om het leven gekomen. Op 33 jarige leeftijd werd hij door de Romeinse bezetters opgepakt en beschuldigt van hoogverraad. Hij zou zichzelf hebben gelijkgesteld aan Caesar en zichzelf beschouwen als koning van de Joden. Jezus werd veroordeeld tot de dood door kruisiging. De meest gruwelijke manier die de Romeinen hadden bedacht om iemand ter dood te brengen. Uiteindelijk zou deze kruisiging op de een of andere manier heel belangrijk worden in het christendom. Nog steeds zie je ook in ons land op bijna elke kerk en ook in de kerken kruisen in alle vormen en maten. Soms leeg en soms met Jezus eraan. Maar waarom was die dood van Jezus nu zo belangrijk. In de loop van de kerkgeschiedenis zijn daar een aantal theorieën over bedacht. De gangbare theorie sinds de 11e eeuw in het westerse christendom is de theorie van ‘verzoening door voldoening’. Heel kort komt het erop neer dat God erg boos is op de mensheid. Deze woede van God heeft alles te maken met de zondigheid/slechtheid van de mensen. Hij kan ze niet vergeven. Er moet voor betaald worden. Hij eist een offer. Het enige offer wat kan voldoen is het offer van Zijn eigen Zoon Jezus. Dus kwam Jezus uit liefde voor de mensheid om te sterven als levend offer om zo aan de woede/boosheid van God een einde te maken. En als je nu in Jezus gelooft dan heeft hij als het ware in jou plaats de schuld betaald en kan God je in genade aannemen. Maar als je niet in Jezus gelooft dan blijft Hij boos op je en loopt het heel slecht met je af.

In dit eerste deel praten Peter en Wim over deze theorie. Je zult merken in het gesprek dat Richard Rohr absoluut geen aanhanger is van de theorie van ‘verzoening door voldoening’. Deze gangbare theologische aanname wordt in deze podcast op losse schroeven gezet.

De podcast is live opgenomen in een mooie boerderij in Hoogland.

Als 'bijlage' na de podcast gaan Peter en Wim nog op twee vragen in.

Nov 20, 202201:14:14
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 12): Dit is mijn lichaam

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 12): Dit is mijn lichaam

Als je vanuit een protestantse traditie komt dan zegt het begrip ‘Avondmaal’ je wel iets. Of vanuit een katholieke traditie ‘Eucharistie’. Het is een christelijk ritueel. Maar de vraag is wat betekent het nu eigenlijk? Jezus die het heeft over het aanbieden van zijn lichaam om te eten en van zijn bloed om te drinken. Wat een afstotelijk verhaal als je er even ‘nuchter’ over nadenkt. Een soort oproep tot kannibalisme? Wat moet je hiermee? Wat zit er achter?

Vooral hierover hebben Peter en Wim een klein uur gepraat. En dat alles naar aanleiding van hoofdstuk 11 van het boek van Richard Rohr: “Dit is mijn lichaam”.

Oct 25, 202255:59
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 11): De vrouwelijke incarnatie

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 11): De vrouwelijke incarnatie

Spannend hoofdstuk om hier met twee mannen over te praten. Dus bij voorbaat is ons gesprek beperkt. Zijn we er niet onterecht vanuit gegaan dat God man is? Misschien is het niet toevallig dat in veel oude godsdiensten en mythologieën, het vrouwelijke een grote rol speelt. Trouwens als je goed leest ga je zien dat ook in de Bijbel het Goddelijke vrouwelijke eigenschappen krijgt. Zoals de ‘liefde van een moeder’. Ook in de wijsheidsliteratuur wordt de Wijsheid voorgesteld als een vrouw, Sofia. In het laatste bijbelboek Openbaring vinden we een vrouw, met de zon en maan onder haar voeten.

Is het ook niet bijzonder hoeveel kerken in Europa genoemd zijn naar Maria?

Over dit en veel meer hebben we met bijna een uur gepraat. Naar aanleiding van het hoofdstuk ‘de vrouwelijke incarnatie’ (hoofdstuk 10 van ‘The universal Christ)

Ben benieuwd naar je reactie:)

Sep 06, 202248:07
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 10): De dingen in hun diepte.

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 10): De dingen in hun diepte.

Inmiddels zijn we aangekomen bij hoofdstuk 9 van Richard Rohr’s  boek Universal Christ. De titel klinkt wat mysterieus, maar dat valt eigenlijk reuze mee. Alhoewel het hele leven als je er even rustig over nadenkt (contemplatief = voor een tweede keer) in zijn geheel één groot mysterie is. Dat is nu net ook de lading van dit hoofdstuk. Aan je kijkt naar het leven van Jezus in de evangeliën dan is het een leven van kleine dingen, van eten en drinken, genieten van de natuur, vriendschappen. Maar ook van lijden en verlies. Alsof God in Jezus in onze kleine huiselijke levens binnenkomt en ons leert dat ons kleine leventje er echt toe doet. En al die pogingen om in religieuze zin, op te klimmen naar het Goddelijke, blijken niet veel meer dan het oppoetsen van ons ego. Terwijl God al die tijd bezig was af te dalen naar beneden, in Jezus. Maar wacht even, dit is de oppervlakte, leven in het hier en nu. Maar in die kleine dingen zit, als je nog eens rustig kijkt, met respect (= letterlijk opnieuw denken) en ontzag, een tweede laag. Een laag waarin alles met elkaar is verbonden. Een laag van compassie en hoop. Deze laag vind je niet als je opklimt, maar veel meer als je afdaalt en je ego wat meer loslaat.

OK, dit begint toch wat vaag te klinken. Misschien wordt alles wat duidelijker tijdens het luisteren van de podcast. Peter en Wim praten je graag bij.

Jul 17, 202201:02:44
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 9): De grote puntkomma. Doen en zeggen.

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 9): De grote puntkomma. Doen en zeggen.

Als je kerkelijk bent opgevoed dan is er een kans dat je de Apostolische Geloofsbelijdenis kent. Een heel oud document waarin een soort samenvatting van het christelijk geloof wordt gegeven. Dit document is opgesteld ten tijde van het Romeinse rijk. De christelijke Romeinse keizer was de baas van de kerk. De pontifex maximus. Dit document wordt in veel kerken nog regelmatig voorgelezen of gezongen.

Er is iets merkwaardigs mee aan de hand. Rohr noemt dit de grote puntkomma. Om duidelijk te maken wat hij bedoelt een kort citaat uit deze Geloofsbelijdenis, over Jezus: "geboren uit de Maagd Maria; die geleden heeft onder Pontius Pilatus..." Valt het je op?

Waar is het leven van Jezus gebleven? Het ene moment wordt hij geboren, een puntkomma verder is hij dood... Gaat het in het christendom dan alleen over de geboorte en dood (en later) opstanding van Jezus? Doen de verhalen die hij heeft verteld en de dingen die hij heeft gedaan helemaal niet ter zake? Waarom gaat het in dit document wel over almacht, maar niet over liefde, het 'je andere want toekeren', geweldloosheid. Is het omdat Christus hier is opgesloten in de theologie van de macht? Een machthebber wil controleren en beheersen. Hij wil geen liefde, vergeving of geweldloosheid. Maar gewoon gehoorzame onderdanen. Het is tijd Jezus te bevrijden uit de theologie van de macht en controle. Wij, Peter en Wim, praten je hierover graag bij. Je reacties zijn welkom via spotify. Door een reactie te geven maak je de podcast beter vindbaar. 

May 06, 202234:33
Wordt het nog pasen voor Judas?

Wordt het nog pasen voor Judas?

Zo rond het paasfeest zijn er veel christenen die best wel kunnen meevoelen met Petrus en met de andere discipelen. Ze zijn doodsbang als hun rabbi Jezus wordt opgepakt door Romeinse soldaten. Al hun verwachtingen storten als een kaartenhuis in elkaar. Maar er is één figuur waar niemand zijn handen aan wil branden. Hij wordt neergezet als de ultieme schurk. Ik heb het natuurlijk over de mand die Jezus overleverde aan de Romeinen, Judas.

In deze uitgebreide podcast zoom ik in op de persoon van Judas. Met de centrale vraag: wordt het nog pasen voor Judas? 

Ben benieuwd naar je reactie. Je kunt een reactie achterlaten in itunes, of natuurlijk een mailtje sturen aan: info@inperspectief.com

Apr 16, 202201:12:25
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 8): Op weg naar iets goeds

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 8): Op weg naar iets goeds

Opnieuw een boeiend echt gesprek. Tijdens het opnemen schuurde het behoorlijk: "Op weg naar iets goeds...". Terwijl Europa mee lijdt met de Oekraïners en de adem inhoudt, vrezend op de rand te staan van een nog niet te overzien conflict. Dan moet je wel lef hebben, of een beetje gek zijn om toch over een hoopvolle toekomst te spreken. In deze podcast praten we ondermeer over verandering van gedachten, over kritiek op het systeem. Over een universum wat zich nog steeds uitbreidt en gericht is op het aangaan van relaties. Maar ook over genade als motor van al het leven op aarde. Over dood en opstanding. Of als je het niet religieus wil duiden: winter, lente, regeneratie. Niet exclusief, voor bepaalde mensen, met bepaalde opvattingen, maar inclusief. Of zoals Richard Rohr het zegt: "God is met niets in competitie, maar juist verweven in de tijd in samenwerking met ieder die liefheeft". 

We zijn benieuwd wat je ervan vindt.

Wim en Peter.

Mar 03, 202201:06:55
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 7): Een heilige heelheid

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 7): Een heilige heelheid

Hoofdstuk 6 is getiteld: ‘een heilige heelheid’. We praten je bij over de beperkingen van een uiterlijk opgelegd geloof. Over de levensfilosofie van Etty Hillesum, een zeer opmerkelijke jonge vrouw omgekomen in Auschwitz. Daarnaast staan we stil bij een opmerkelijk idee van Gustav Jung, wat hij het ‘God-archetype’ noemt. Je zou het misschien een soort innerlijke stem kunnen noemen. Hoe kom je tot heelheid in je leven? Tot een soort van innerlijke vrede. Is het mogelijk de stem van God te herkennen? Dit hoofdstuk bracht ons behoorlijk uit onze comfort zone. Daarom was het des te leuker om er samen over te praten.

Feb 06, 202201:05:26
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 6): Liefde is de bedoeling
Dec 31, 202157:47
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 5): Erfzegen...

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 5): Erfzegen...

Wim en Peter praten je bij over dit uitermate boeiende hoofdstuk. Hieronder de inzet:

Is het christendom het antwoord op een probleem? Dit probleem is dan 'erfzonde'. Geïntroduceerd door de kerkvader Augustinus, verder uitgewerkt door de reformatoren Luther en Calvijn. Het verhaal is dan als volgt: mensen zijn door en door slecht. We hebben het allemaal verprutst al in het begin van de menselijke geschiedenis, in Genesis 3,  door een appel te eten in het paradijs. We zijn hierdoor allemaal schuldig, om voor eeuwig verloren te gaan. Daarom stuurde God Jezus om onze schuld van die erfzonde op zich te nemen. Als je dit gelooft ben je alsnog gered en mag je naar de hemel, als je dit niet gelooft ga je voor altijd naar een soort hel. Deze vorm van christendom is zijn relevantie in onze samenleving volledig kwijt en fungeert nog slechts aan de randen als een soort fossiel overblijfsel.

Nee zegt Richard Rohr in dit hoofdstuk. Er bestaat niet zoiets als een erfzonde. De bijbel begint niet in Genesis 3, maar in Genesis 1. Met een zich ontvouwende kosmos. Waar de mens pas op het laatste moment deel van uit gaat maken. In dit hoofdstuk staat de goedheid van alles juist centraal. Wel 5 keer wordt gezegd dat het goed is 1 keer zelfs dat het zeer goed is. Dit is de basis van de natuurlijke wereld en van de mens. Dit noemt Rohr; erfzegen. 

Hoe ziet het christendom eruit vanuit deze originele, betere, basis? Heeft het christendom dan nog wel wat te zeggen voor de moderne wereld van de 21e eeuw?

In een klein uur nemen we je mee in onze gedachten over deze materie. Van harte uitgenodigd mee te luisteren.



Nov 21, 202156:37
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 4): Een vernieuwd, gerestaureerd christendom.

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 4): Een vernieuwd, gerestaureerd christendom.

Wim en Peter praten je bij over het derde hoofdstuk van dit boeiende boek van Richard Rohr. Waarin de traditionele fundamenten van de christelijke theologie op zijn minst aan het wankelen worden gebracht.

We hebben het onder andere over de onthutsende paradigmaverandering bij Paulus, van vervolger tot apostel van de volken. Over wat er in hem gebeurde. Ook over het geheim wat hij ontdekte over ‘de Christus’. We hebben het over het failliet van een christendom gebaseerd op individuele redding, superioriteit en escapisme. We hebben het over groeien in insluiten en liefhebben. Over goedheid, waarheid en schoonheid als richtingwijzers.

Met andere woorden het wordt tijd om zelf maar te gaan luisteren.

Benieuwd wat je er van vindt…

(gesprek n.a.v. Hoofdtuk 3: “Geopenbaard in ons – als ons”)

Oct 22, 202101:10:53
Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 3): Het accepteren van je acceptatie

Serie over het boek 'The Universal Christ' van Richard Rohr (deel 3): Het accepteren van je acceptatie

Wim en Peter praten samen over het tweede hoofdstuk van het boek 'The universal Christ' van Richard Rohr. Zoals je al gewend bent van de eerste twee afleveringen gaat het gesprek weer alle kanten op. Maar de rode draad blijft de boeiende titel van het hoofdstuk: 'het accepteren van je acceptatie'. 

Zomaar eens een citaat uit dit hoofdstuk: "Zolang we God gevangenhouden in een concept van straf of vergelding in plaats van herstel, hebben we het niet daadwerkelijk over goed nieuws. Het is goed, noch nieuws, maar de aloude verhaallijn van de geschiedenis. We verlagen God tot ons niveau".

Wat is dan wel het goede nieuws dat zorgt voor een radicale zelfacceptatie? Van harte uitgenodigd ons gesprek te beluisteren. We horen graag je commentaar.

Sep 20, 202158:57
Naar een inclusief christendom

Naar een inclusief christendom

Het christendom heeft als het gaat om ruimdenkendheid geen goede naam opgebouwd in de loop van de geschiedenis. Toch staan er in de Bijbel uitspraken die suggereren dat deze hele schepping met alles erop en eraan wordt geaccepteerd als onderdeel van het goddelijke. Geen uitsluiting, maar absolute insluiting. Waarom hebben we daar nooit geen oog voor gehad? Waarom is de Bijbel vrijwel altijd gebruikt om een tweedeling te creëren: jij hoort erbij, maar jij niet, met alle gevolgen van dien.

In deze lezing gehouden bij de Kerk van de Nazarener in Amersfoort (29 augustus 2022) probeer ik, vanuit deze uitspraken, te komen tot een inclusief christendom.

Sep 05, 202133:25
Serie over het boek 'The Universal Christ van Richard Rohr (deel 2): Christus is niet de achternaam van Jezus

Serie over het boek 'The Universal Christ van Richard Rohr (deel 2): Christus is niet de achternaam van Jezus

Hoofdstuk 1 Christus is niet de achternaam van Jezus….

In dit eerste hoofdstuk probeert Richard Rohr de kern van zijn gedachtegoed uit te leggen. Ik heb het hoofdstuk inmiddels vijf keer gelezen. Slow reading zogezegd. Langzaam begint het te landen. Te kort door de bocht…. Christus is wat de Grieken de Logos noemden. Datgene wat alles ‘bezielt’, zin en betekenis geeft, de Geest. Jezus is de vleesgeworden logos. Geest en mens ineen. Snap je er nog iets van? Ik hoop van niet, anders had ik dit hoofdstuk geen vijf keer hoeven te lezen. Zijn notie kan je dagelijks leven behoorlijk op zijn kop gaan zetten.

Ik zou zeggen ga lekker luisteren naar de podcast, kan ook los van het boek… En misschien als je later het boek nog eens gaat lezen, heb je aan vier keer lezen genoeg.

Aug 20, 202101:00:54
Serie over het boek 'The universal Christ' van Richard Rohr, deel 1 Inleiding

Serie over het boek 'The universal Christ' van Richard Rohr, deel 1 Inleiding

Na anderhalf jaar stilte weer een vervolg van de podcast WimTalk. In deze aflevering zitten Peter Hoogendijk en Wim Hoogendijk samen in de bijkamer en praten je bij over een heel bijzonder boek van de Franciscaan Richard Rohr. Het boek 'The universal Christ', in het Nederlands vertaalt als 'het Christus mysterie' is het meest theologische boek van Richard Rohr. Hij ziet het als zijn geestelijke erfenis. Op onnavolgbare wijze weet hij het christelijke denken actueel en universeel te maken. Dit boek moet je een keer gelezen hebben. De komende maanden nemen we je mee door de verschillende hoofdstukken van dit boek. We schuren er samen tegenaan en kijken wat het ons brengt.

In deze eerste aflevering de aftrap met de inleiding... 

Jul 21, 202126:33
Een struikelblok voor bijbellezers ‘wat moet je met toorn/oordeel van God?’ Deel 2
Mar 01, 202033:35
Verzoening door Voldoening?

Verzoening door Voldoening?

Er zijn in de christelijke theologie altijd weer van die thema’s waar in de loop van de eeuwen veel om te doen is geweest. Een daarvan is de zogenaamde ‘verzoening door voldoening’ theologie. Wat is het verhaal erachter: Waarom kwam Jezus naar de aarde? Hij kwam om in onze plaats voor onze zonden te sterven. Op deze manier heeft Hij ons gered en kan God, die voor die tijd heel boos op ons was, weer van ons houden. Omdat, als Hij naar ons kijkt, Jezus ziet. Hiervoor is het noodzakelijk in het offer van Jezus te geloven.

Klinkt bekend? In deze podcast (ergens als lezing uitgesproken) zul je merken dat ik geen aanhanger ben van deze theorie…. Nog erger, ik denk dat deze theorie ten diepste door en door heidens denken is.

Nieuwsgierig? Veel luisterplezier. Ben benieuwd naar je commentaar. Via anchor kun je ook audiocommentaar inspreken.

Jan 28, 202041:12
Chanoeka! Het Joodse lichtjesfeest.

Chanoeka! Het Joodse lichtjesfeest.

Bevrijding en vernieuwing, twee basiselementen in het bijbelse denken staan centraal in het Joodse Chanoekafeest. In dit feest vieren de Joden dat de Tempel opnieuw werd ingewijd (inwijding = chanoeka). De tempel was ontwijd door de Syrische bezetting van Israël. Er stonden afgodsbeelden in de tempel die moesten worden aanbeden. Onder leiding van Judas de Makkabeeër (bijnaam ‘de strijdhamer’) weten de Joden zich vrij te vechten. Ook Jezus vierde dit feest! In deze lezing kijken we kort naar de historische achtergronden van Chanoeka. Daarnaast staan we uitgebreid stil bij wat dit feest ons leert over Jezus als het licht van de wereld.

Voor de liefhebbers. Deze podcast is een weergave van een lezing van een aantal jaar geleden.

Dec 27, 201955:55
Een struikelblok voor bijbellezers ‘wat moet je met toorn/oordeel van God?’ Deel 1

Een struikelblok voor bijbellezers ‘wat moet je met toorn/oordeel van God?’ Deel 1

Wim en Peter Hoogendijk zijn in deze podcast in gesprek over oordeel/toorn van God in de bijbel. Wat moet je er mee? Lezen we de bijbel wel op de juiste manier? Heeft toorn/oordeel een doel? Past toorn/oordeel wel bij het karakter van God? In sommige bijbelgedeelten lijkt God meer op een wrede bikkelharde tiran dan op een God van liefde. Wat moeten we hiermee?

Deze podcast is deel 3a in de serie ‘Bijbelse woorden en hun. geheim’

Dec 23, 201929:58
Partners in de co-creatie van de wereld

Partners in de co-creatie van de wereld

Vanuit het eerste hoofdstuk van de bijbel maken we kennis met een mysterieuze, dynamische, exotische werkelijkheid. Niets staat vast alles is in beweging. Een onaffe wereld. Het is tov en bruist van de creativiteit.

Wat is de plek van de mens, van jou en mij in dit geheel? Een verhaal van hoop en zingeving.

Veel luisterplezier…

Dec 01, 201940:24
Ik geloof het wel...

Ik geloof het wel...

Geloof is in het christendom een magisch woord. Een woord dat het lot van een mens lijkt te bepalen voor de ‘eeuwigheid’. Wat betekent geloof of geloven eigenlijk? En wat is de rol van dit woord in het bijbelse denken. Het is niet zo eng als je denkt…

Deel 2 in de serie 'Bijbelse woorden en hun geheim'

Nov 10, 201917:04
Dit duurt een eeuwigheid

Dit duurt een eeuwigheid

Er is iets raars aan de hand met het woord ‘eeuwig’ in de Bijbel. Meestal denken we bij dit woord aan iets waar nooit aan einde aan zal komen. Alhoewel mijn bezoek aan de tandarts laatst wel eeuwig leek te duren…

Maar niets is minder waar. Luister maar eens mee. 

Dit is deel 1 in een serie korte podcasts ‘Bijbelse woorden en hun geheim’. Veel luisterplezier.

Oct 27, 201920:51
Want alzo lief

Want alzo lief

De bekendste tekst uit de bijbel is met stip Johannes 3:16. Deze tekst wordt wel gezien als de kern van het christelijk geloof. In deze podcast gaan we hem van alle kanten bekijken. Het zou zomaar kunnen dat de kern heel anders in elkaar zit dan je tot nu toe hebt gedacht. 

Sep 22, 201901:03:56
Dromen, durven, volhouden...

Dromen, durven, volhouden...

15 jaar geleden startte het met een idee/droom/briljant idee, om maar eens wat te noemen. Het begin van de stichting In Perspectief. In deze Wimtalk blikken Peter Hoogendijk en Wim Hoogendijk terug op 15 jaar In Perspectief. Wat was het idee erachter? Wat is er over van de droom van toen? En nu? Welke kant gaan we op? 

Aug 13, 201943:10